Exercise Counseling is een begeleidingstraject waarbij de werknemer door een coach wordt gestimuleerd om te werken aan zijn/haar leefstijl (vooral de factoren beweging en voeding) en inzetbaarheid. De coaching is gericht op het zich eigen maken en inpassen van meer bewegingsmomenten in het dagelijkse leven en zoekt aansluiting bij de intrinsieke motivatie van de persoon.

Exercise Counseling is vooral geschikt voor werknemers met:
Weinig lichaamsbeweging: er wordt minder bewogen dan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (30 minuten matig intensief bewegen per dag).
Overgewicht: BMI score tot 30.
Verminderd uithoudingsvermogen/ lage fysieke fitheid.

Doel
Het bewust maken van de eigen leefstijl.
Het stimuleren van een actievere leefstijl.
Het leren inpassen van leefstijlactiviteiten in het algemeen dagelijks leven.
Het leren vasthouden op langere termijn van het verhoogde activiteitenniveau.

Werkwijze
De dienstverlening wordt uitgevoerd door een lifestylecoach/ arbeidsfysiotherapeut gespecialiseerd in Exercise Counseling  met behulp van de techniek motivational interviewing.
Het betreft 6 coachingsgesprekken die gericht zijn op duurzame gedragsverandering:
- Persoonlijke begeleiding via 1:1 gesprekken, via mail en/of telefoon, aansluitend op persoonlijke situatie en wensen.
- vaststellen huidige bewegingspatroon.
- Opstellen plan van aanpak.
- Resultaatmeting.
- 3 tot 6 maanden begeleiding. Verslaglegging op maat naar de cliënt en bedrijfsarts gedurende het traject. Eindverslag bij afsluiting naar de bedrijfsarts.

 

Werknemers hebben recht op aanvraag second opinion
Een van die wijzigingen in de nieuwe Arbowet is het wettelijk recht van werknemers op een second opinion, als een werknemer het niet eens is met het advies van de bedrijfsarts.

De second opinion kan alleen gevraagd worden op initiatief van de werknemer en uitsluitend worden verricht door een andere onafhankelijke bedrijfsarts van een andere arbodienst. ADD Arbo heeft hierover afspraken gemaakt met een andere arbodienst

Vraagstelling
Een second opinion kan worden aangevraagd als er onduidelijkheden blijven bestaan over klachten, vragen en oorzaken van gezondheidsproblemen in relatie tot het werk. Het betreft hier arbeidsgeneeskundige vragen.

Procedure
De betrokken werknemer geeft te kennen een second opinion aan te willen vragen. Op basis van de aanvraag wordt een offerte verzonden naar de opdrachtgever/werkgever. Zodra er een akkoord wordt gegeven, wordt de werknemer uitgenodigd bij de andere bedrijfsarts.

Uit de second opinion, uitgevoerd door een ander onafhankelijke bedrijfsarts bij een andere arbodienst, volgt een advies. Dit advies wordt na instemming van de werknemer naar de oorspronkelijke eerste / vaste bedrijfsarts verstuurd. Deze neemt het advies van de second opinion arts tot zich en past zijn eigen advies mogelijk hier op aan. Het is geen vanzelfsprekendheid dat het advies van de second opinion arts in zijn geheel  of gedeeltelijk wordt overgenomen. Tegelijkertijd heeft de werknemer de mogelijkheid om het advies van de second opinion arts niet naar de oorspronkelijke eerste / vaste bedrijfsarts te laten versturen. In dat geval blijft het oorspronkelijk advies op basis waarvan een second opinion werd aangevraagd, staan.

Kosten
De kosten voor de second opinion komen voor de rekening van de werkgever en worden vanzelfsprekend pas in rekening gebracht als er sprake is van een SO-aanvraag. De verwachte tijdsinvestering van een second opinion bedraagt minimaal 4 uur. 

 

 

 

 

 

 

Indien er sprake is van een conflict, dan kunt u een van onze mediators inschakelen om te begeleiden tot eventuele probeemoplossing.

Soms is verzuim het gevolg van een arbeidsconflict. Naar aanleiding hiervan kunnen er (tijdelijk) cognitieve beperkingen aan de orde zijn, waardoor de werknemer niet of nauwelijks in staat is om goed te kunnen functioneren. Een of meerdere gesprekken tussen de werkgever en werknemer kunnen het probleem wellicht oplossen. Soms is het noodzakelijk dat hier een onafhankelijke derde bij is. Een mediator kan deze rol vervullen. Deze zal de problemen analyseren en de communicatie weer op gang brengen.

Als de communicatie weer op gang is gebracht zullen de uiteindelijke oplossingen van de werkgever en werknemer zelf moeten komen. De mediator is de voorzitter en heeft een sturende en bemiddelende rol tijdens de gesprekken. Eventueel kunnen afspraken worden vastgelegd in een overeenkomst.

Wanneer uw medewerker moet wachten op een behandeling, dan kan dat het verzuimtraject ongewenst verlengen. U heeft daar zelf niet altijd grip op.

Maar door het inzetten van wachtlijstbemiddeling kan u een dergelijke wachttijd inkorten en heeft u weer grip op de zaak! Een belangrijke reden voor langdurig verzuim is de lange wachttijden voor specialisatie, consultatie en behandeling. Als uw medewerker meteen gezien wordt door een medisch of psychologisch specialist, dan kan dit de duur van het verzuim aanmerkelijk beperken.

Met ADD Arbo heeft u een instrument in handen om deze wachttijd te verkorten.

Wanneer het niet geheel duidelijk is of uw werknemer met zijn of haar eventuele beperkingen op de juiste plek werkt, dan wordt een werkplekonderzoek door een arbeidsdeskundige ingezet.
Naar aanleiding van de Verzuimscan of op verzoek van de arts of werkgever / werknemer kan een uitgebreid werkplekonderzoek plaatsvinden door een arbeidsdeskundige indien verondersteld wordt dat de belasting op huidige werkplek de belastbaarheid van de werknemer doet overschrijden.

Dit kunnen zowel bureauwerkzaamheden, alsook productiewerkzaamheden zijn. Afhankelijk van de situatie zullen metingen worden verricht en adviezen worden gegeven ter verbetering van de werkplek. Een en ander wordt verwoord in een verslag.

 

Meer artikelen...